Det er ikke så længe siden, at en autocampere med automatiske gearkasser var en sjældenhed, og de få, der fandtes, var ikke altid fantastiske – de robotiserede manuelle gearkasser, som skulle tilpasse sig til vores kørestil. Men det var vist os, som skulle tilpasse vores kørsel til gearkassen.
Traditionelt set var autocampere primært udstyret med manuelle gearkasser. Automatiske autocampere har dog vundet popularitet på grund af deres brugervenlighed.
Rigtige automatgearkasser var tidligere forbeholdt store eller dyre autocampere og var ofte ikke særlig glatte. Men det ændrede sig. Fords automatgearkasse vandt tilhængere, og Fiat skiftede fra en robotiseret manuel gearkasse (Comfort-Matic) til en fuldautomatisk gearkasse fra ZF. Pludselig blev automatgearkasser ikke bare mulige, men også almindelige. De nyeste Mercedes, VW, MAN og Iveco automatgearkasser tilbyder glidende overgange og velafbalancerede gearskift for en mere komfortabel køreoplevelse.
Senest har Fiat lanceret sin nye AT8 otte-trins automatgearkasse til den nye Ducato. En af de fremtrædende funktioner ved den nye gearkasse er, at dens CO2-emissioner er 10 pct. lavere sammenlignet med den nuværende automatiske version.
De automatiske gearskift har forbedrede skifttider takket være nye koblinger. En anden væsentlig nyhed er en hydraulisk akkumulator, en nøglekomponent i støtte af gearskift, som formår at øge effektiviteten af output ved at muliggøre en hurtigere reaktionstid sammen med forfinelse under Stop Start-processen.
Den nye AT8 vil blive tilbudt på Ducato Camper, som vil drage fordel af denne væsentlige transmission forbedring. Transmissionen er velegnet til autocampere med en maksimal totalvægt på op til fem ton.
Det er dog vigtigt at bemærke, at automatgearkasser er en tung løsning, der spiser af den tilgængelige lasteevne, så hvis du er opmærksom på kiloene i en 3,5-ton autocamper og har brug for en automatisk gearkasse, kan det være nødvendigt at spare på andet ekstraudstyr.

Tidligere artikelCARAVAN SALON Düsseldorf 2024: For os der er hjemme overalt
Næste artikelVolkswagen med en ny California autocamper