I Danmark er der flest autocampere i Jylland. Jyske kommuner som Lemvig, Hedensted og Ringkøbing-Skjern topper listen med det højeste antal campingvogne og autocampere pr. 1.000 familier, med gennemsnitligt 88 køretøjer pr. 1.000 familier. Generelt er campinglivet og brugen af autocampere mest udbredt i Jylland sammenlignet med resten af landet ifølge Danmarks Statistik.
For at reducere ulemperne for den lokale befolkning, er det bedste sted for autocampere områder med god infrastruktur og som har dedikerede faciliteter til autocampere. De sidste par år er der etableret mange såkaldte “stellplätze” – særlige pladser for autocampere. Disse pladser findes over hele landet, men især i turistområder og nær naturattraktioner, hvor de er designet til at minimere gener for de lokale.
Sidder man bag rattet i sin lille eller større personbil og er lidt utålmodig og venter på at kunne overhale endnu en autocamper, kan det måske virke som om, at campingvognene og autocampere fylder akkurat lige så meget, som de plejer her i feriesæsonen. Men virkeligheden er, at der bliver færre og færre af dem med danske nummerplader.
Antallet af autocampere er ganske vist steget siden 2020, men de udgjorde sidste år kun 10 pct. af den samlede bestand af campingvogne og autocampere. I 2023 var der 12.754 autocampere på danske nummerplader.
I områder som Nordsjælland og hovedstadsområdet er antallet af campingvogne og autocampere meget lavere, hvilket også afspejler en lavere tolerance og færre faciliteter for disse køretøjer. Her ligger kommuner som Frederiksberg og København ifølge Danmarks Statistik i bunden med færre end otte campingvogne og autocampere pr. 1.000 familier.

Samtale fremmer forståelsen
Ovenstående rubrik var i en årrække en sætning som blev brugt i en reklame for et teleselskab. Og der er da også flere eksempler på, hvordan dialog mellem autocamperfolket og de lokale har fremmet forståelsen og ført til acceptable løsninger for begge parter.
I Tønder kommune, specielt på Rømø, har der været udfordringer med de mange autocampere, som til tider har skabt konflikter med de lokale. For at adressere dette, arrangerede AutoCamperRådet (ACR) et dialogmøde med repræsentanter fra kommunen, erhvervslivet, kyst- og naturstyrelsen, og campingpladsejere. Mødet resulterede i konstruktive forslag, såsom etablering af flere overnatningspladser og bedre information til autocamperne, hvilket bidrog til at mindske konflikterne og forbedre forholdene for både lokale og turister​​.

Dialogen en vejen frem
En anden positiv historie kommer fra samarbejdet mellem AutoCamperRådet og Camping Outdoor Danmark (CODK). Efter en periode med heftig debat i medierne, besluttede de to organisationer at oprette et forum for dialog.
Formålet var at forbedre rammevilkårene for campingpladserne og autocamperturisternes forhold. De diskuterede behovet for bedre faciliteter målrettet autocampere og øgede kapaciteter for overnatning og parkering, hvilket førte til konkrete initiativer for at gøre camping mere attraktivt og mindre konfliktfyldt for alle involverede parter​​.
Disse eksempler viser, hvordan åben dialog og samarbejde kan føre til bedre løsninger og større forståelse mellem autocamperturister og lokale samfund.

Lystbådehavne
Men kan de danske lystbådehavne så være en trussel for de danske campingpladser m.h.t. at lokke autocamperturisterne til campingpladserne, spørger mange. Kendsgerningen er, at danske lystbådehavne i stigende grand tiltrækker autocamperturister, hvilket nogle campingpladser ser som en konkurrence.
Autocamperne udgør en væsentlig del af kyst- og naturturismen og benytter ofte de faciliteter, som lystbådehavnene tilbyder, såsom vand, strøm, toilet og bad. Dette skyldes, at mange lystbådehavne har ledige arealer om sommeren, som kan bruges til autocampere, og at de ofte ligger naturskønt​.
Lystbådehavnene ser fordelene ved at have autocampere, da de bidrager til liv og omsætning i havnene, især uden for sejlsæsonen.
Mange havne har derfor tilpasset deres faciliteter til også at kunne betjene autocampere, hvilket giver dem en ekstra indtægtskilde. Dette initiativ er blevet godt modtaget og rangerer højt i tilfredshed blandt autocamperturister.

Der er dog eksempler på, at campingpladser og lystbådehavne samarbejder om at forbedre forholdene for autocamperturisterne. Campingpladserne kan tilbyde målrettede faciliteter til autocampere, hvilket kan gøre dem mere attraktive og samtidig minimere de negative påvirkninger for de lokale beboere.
Sammenfattende kan det fastslås, at lystbådehavne ses som både en konkurrence og en mulighed for campingpladserne. Ved at samarbejde og dele erfaringer kan de forskellige typer overnatningssteder komplementere hinanden og dermed tiltrække flere turister til fordel for den lokale økonomi.


Tidligere artikelHvil og overnatning i autocamper
Næste artikelIndbydelse til DACF’s 40 års jubilæum