Som autocamperturist i Danmark denne sommer bør man ikke snyde sig selv for muligheden for at besøge de tre landsbyer, der konkurrerer om at blive Årets Landsby 2024, hvis man alligevel kommer forbi. Disse landsbyer, Lundeborg, Hammershøj og Venslev, er blevet udvalgt på grund af deres innovative tilgang til at skabe liv og fællesskab i deres lokalområder. Lad os tage en nærmere kig på, hvad hver af disse charmerende landsbyer har at byde på.

Lundeborg i Svendborg Kommune
Lundeborg, en idyllisk landsby med ca. 450 indbyggere, emmer af fællesskab og aktivitet. Her kan du som turist nyde det aktive foreningsliv med sejlklub, kajakklub og musikforening. Byens købmand, drevet af frivillige, fungerer som et centralt mødested, hvor både lokale og turister kan mødes over en kop kaffe. En tur til Lundeborg er ikke komplet uden at opleve Fredagsklubben med fællesspisning og gratis musik på havnen, samt at besøge den store vikingelegeplads, som er et hit blandt børnefamilier. Byens Aktivhus tilbyder en række kulturelle og sociale aktiviteter, der gør Lundeborg til et attraktivt sted for både fastboende og besøgende.

Hammershøj i Viborg Kommune
Hammershøj er kendt for sit stærke fællesskab blandt de 931 borgere. Den nye Dagli’Brugs er et centralt samlingspunkt, og Høegsparken tilbyder en bred vifte af aktiviteter såsom petanque, krolf og streetbasket. Friluftsbadet er en populær attraktion, som tiltrækker tusindvis af besøgende hver sommer. Byens engagement i fællesspisning, sportsarrangementer og projekter som “Højdepunktet” skaber en levende atmosfære, hvor folk i alle aldre nyder det gode liv sammen. Hammershøj er et strålende eksempel på, hvordan en landsby kan samle kræfterne og skabe et blomstrende fællesskab.

Venslev i Frederiksund Kommune
Venslev har formået at genoplive fællesskabet blandt sine 248 indbyggere ved at skabe nye mødesteder. Den gamle købmandsforretning er nu Venslev Høkeren, en andelskøbmand med café og lokale varer, drevet af 25 frivillige. Her samles byens borgere til fællesspisning og hyggeaftener, hvilket styrker det sociale sammenhold. Planerne om et nyt kulturhus og et oplevelsesmuseum lover yderligere at berige landsbyens fællesskab. Med en voksende befolkning og en optimistisk fremtid er Venslev blevet et sted, hvor det er rart at bo, og hvor sociale bånd styrkes dagligt.

Besøg af dommerkomitéen
De tre finalistbyer vil få besøg af dommerkomitéen, som består af fremtrædende medlemmer fra Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit. Komitéen besøger Hammershøj den 23. august 2024 og både Venslev og Lundeborg den 25. august 2024. Vinderen af Årets Landsby 2024 vil blive annonceret og fejret med en kåringsfest den 14. september 2024.

Fakta om Årets Landsby
Årets Landsby-prisen blev oprettet i 1995 og uddeles i år for 28. gang. Vinderlandsbyen modtager en præmie på 50.000 kroner, mens anden- og tredjepladsen hver modtager 25.000 kroner. Prisen anerkender landsbyer, der har formået at skabe inspirerende mødesteder og gode rammer for fællesskab og aktiviteter, der understøtter et godt liv for deres borgere.

Tidligere artikelAims Power: Forbrugerfeedback virker
Næste artikelStandardudstyr anno 2024 i AC