Autocamperturister på Solskinsøen kan nu glæde sig over en ny autocamperplads på Nexø Havn. Pladsen byder på en smuk udsigt over den østlige Østersø, og samtidig er der praktiske faciliteter som toiletudtømning og mulighed for påfyldning af ferskvand. Tidligere var Nexø Havn fyldt med liv og summede af aktivitet fra fiskefartøjer. Faktisk var havnen så tæt pakket, at man næsten kunne gå tørskoet tværs over, hvis man sprang fra båd til båd. I dag er flere af havnens arealer blevet omdannet til autocamperparkering, og det er en udvikling, der bliver godt modtaget.
Niels Plum, områdeambassadør for AutoCamperRådet og bestyrelsessuppleant i DACF, har delt billeder af den nye plads med os. Han fortæller, at Bornholms havne flittigt besøges af autocamperturister, som ofte overnatter på disse steder. I en periode var der dog udfordringer med turister, der tømte deres toiletkassetter i de offentlige toiletter, fordi der manglede dedikerede steder til formålet på øen. Denne praksis skabte frustration blandt de lokale, hvilket Niels Plum godt kan forstå.

Det er derfor en glædelig udvikling, at Nexø Havn nu har tydelig skiltning, der viser, hvor autocampere kan parkere og tømme deres toiletter korrekt. Niels Plum, som selv bor i Nexø-området, roser denne forbedring, men mener samtidig, at der er plads til yderligere opgraderinger. Han håber, at kommunen vil investere i flere steder med moderne tømnings- og skyllefaciliteter på Solskinsøen.

Også i Snogebæk Havn er der nu etableret overnatningsmuligheder for autocampere, og disse faciliteter genererer en vigtig indtægt til havnen. Ifølge Jørn Pedersen fra havneforeningen har der været diskussioner om at udvide områderne for autocampere, da der er rigeligt med plads til dette formål.
Med de nye faciliteter og de forbedrede parkeringsmuligheder ser det ud til, at Bornholm i stigende grad bliver en attraktiv destination for autocamperturister, hvilket både turisterne og de lokale havne drager fordel af.

Tidligere artikelAutocamperturister er også natur- og kystturister: Kulturen som drivkraft for dansk turisme
Næste artikelGenåbning af Camperservice i Låsby