En ny rapport fra Vejdirektoratet kaster lys over de regionale forskelle i antallet af trafikulykker i Danmark og giver detaljerede data helt ned på kommunalt niveau. Rapporten viser, at der er store variationer i ulykkestallene på tværs af landets politikredse, og den er designet til at hjælpe med at målrette indsatsen mod de lokale udfordringer med trafiksikkerhed.
I 2023 var Fyn blandt de sikrere områder, med 3,66 personskadeulykker pr. 10.000 indbyggere, sammenlignet med Østjylland, hvor tallet var 4,93. Rapporten fremhæver, hvordan de regionale forskelle er påvirket af både demografi og infrastruktur. Transportminister Thomas Danielsen understreger vigtigheden af at forstå disse forskelle for at kunne forbedre trafiksikkerheden lokalt: “Selvom Danmark er et lille land, er der stor forskel på, hvordan vi transporterer os på landet og i byerne.”

Cykelulykker dominerer i København
I Københavns Politikreds udgør cyklister en betydelig andel af de dræbte og tilskadekomne, da 55 procent af alle 389 ulykker i politikredsen involverede cyklister. Dette billede står i kontrast til Midt- og Vestjyllands Politikreds, hvor blot 18 procent af de dræbte og tilskadekomne var cyklister. Forskellene peger på, hvordan lokal infrastruktur og transportvaner påvirker ulykkesstatistikkerne, og hvordan tiltagene bør afspejle disse variationer.

Unge trafikanter og spirituskørsel
Rapporten fremhæver også, at antallet af dræbte unge mellem 18 og 24 år var på et historisk lavt niveau i 2023 med blot 14 omkomne på landsplan. Alligevel varierer det regionale billede, med Midt- og Vestjylland, hvor unge trafikanter udgjorde 17 procent af alle dræbte og tilskadekomne.
Når det gælder trafikulykker, hvor spiritus, narkotika eller medicin har været involveret, topper Nordjyllands og Bornholms Politikredse listen med 18 procent af deres ulykker relateret til disse faktorer, mens Københavns og Københavns Vestegns politikredse ligger lavere med blot 9 procent.

Brugbar rapport for trafiksikkerhedsarbejde
Rapporten er et nyttigt redskab for både politikredse og kommuner, som arbejder med trafiksikkerhed. Den indeholder flere detaljer på kommuneniveau og giver mulighed for at dykke ned i specifikke ulykkessituationer, køn og vejtyper. Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet pointerer, at rapportens nye format er skabt ud fra feedback fra politiet og kommunerne, som har efterspurgt mere detaljeret lokal information
Med disse data håber Vejdirektoratet at kunne hjælpe med at forbedre trafiksikkerheden på tværs af landet ved at skræddersy løsninger, der afspejler de lokale behov.


Tidligere artikelAutocamperturisme som løftestang for vækst i landdistrikterne
Næste artikelOplevelser, du ikke må gå glip af til Autocamper Show 2024