I år er det 45 år siden Fiat Ducato modellen for første gang rullede ud fra fabrikken. Det er stadig et tidssvarende, moderne og pålideligt køretøj, men 9-trins automatiske gearkasse giver problemer for større autocampere.
Fiat Ducato-ejere med 9-trins automatiske gearkasser bør være opmærksomme på potentielle problemer, der især rammer større autocampere. Det tyske magasin Promobil har fremhævet flere rapporter om fejl på Fiat Ducato 8’s automatiske gearkasse. Problemerne, der har vist sig primært på modeller fra 2021 og frem, skyldes tilsyneladende høj belastning fra køretøjernes vægt.

Problemets omfang
Fiat introducerede 9-trins gearkassen i 2019, men det er generation 8, lanceret i 2021, som har været i fokus. Problemet rammer især autocampere over 3.500 kg udstyret med 2,2-liters motorer på 160 eller 180 hk. Overophedning af gearolien er en typisk årsag til fejlene, der ofte manifesterer sig gennem gule eller røde advarselslamper og kan føre til, at bilen går i nødtilstand.
Fiat har efterfølgende udgivet en softwareopdatering, der skal løse problemet og forhindre fremtidige fejl. Opdateringen, der tager cirka en halv time, har versionsnummer 6926. Der er dog ikke tale om en officiel tilbagekaldelse, men Fiat Professional-værksteder blev informeret om løsningen i november.

Reaktionen fra Fiat
I Danmark har Fiat-importørerne endnu ikke registreret mange problemer. Men nogle ejere af varebiler og autocampere har modtaget breve med vejledning om, hvordan problemerne kan løses. Ejerne anbefales at kontakte et Fiat Professional-værksted for kontrol og eventuel opdatering.

Automatgear gennem historien
Automatgearkassens udvikling har været en rejse gennem mere end et århundrede. Allerede i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet eksperimenterede tyskerne med teknologien, særligt inden for marinen. Men det var først i 1939, at General Motors lancerede den første masseproducerede automatgearkasse – Hydromatic – udviklet af ingeniør Earl Thompson.
Hydromaticen blev et vendepunkt for bilindustrien, og i 1948 blev den kommercielt succesfuld med introduktionen i Oldsmobile. I begyndelsen havde gearkassen kun tre fremadgående gear og et bakgear, uden den park-funktion vi kender i dag. Teknikken blev dog løbende forbedret gennem 1950’erne, og i 1980’erne kom computerstyring til, hvilket revolutionerede diagnosticering og fejlretning af gearkasser.

Moderne udfordringer
I dag findes der et væld af automatgearkasser, fra simple konstruktioner til avancerede systemer som Fiats 9-trins gearkasse. Teknologien er blevet langt mere kompleks, hvilket gør korrekt diagnosticering afgørende. De mange variationer stiller store krav til værksteder og udstyr, og det understreger vigtigheden af autoriserede værksteder i forbindelse med vedligeholdelse og reparation.

Råd til Fiat Ducato-ejere
Hvis du ejer en Fiat Ducato med 9-trins gearkasse og oplever fejl eller advarsler, bør du kontakte et autoriseret Fiat-værksted. Selvom problemet måske kan løses med en simpel softwareopdatering, kan hurtig handling forebygge alvorligere skader og sikre, at din autocamper fungerer optimalt.


Tidligere artikelTips til dig, der skal campere med autocamper om vinteren