AI-genereret foto

Det tyske færdselspoliti har øget antallet af kontrolstop af større autocampere og autocampere med trailere. Hos DACF Service fortæller serviceleder Martin Eriksen, har vi modtaget flere henvendelser om dette emne. Her er en gennemgang af, hvad kontrollerne typisk indebærer, og hvad du som ejer af en større autocamper skal vide.

Hvorfor stopper det tyske politi større autocampere?
Tyske ordenshåndhævere har – ligesom deres kolleger i andre lande – lovhjemmel til at standse køretøjer for at kontrollere køretøjet, dets papirer eller førerens kørekort. For større autocampere, særligt dem med en totalvægt på over 3,5 tons og op til 7,5 tons, har politiet ofte fokus på køre- og hviletidsregler.
Disse regler gælder typisk for erhvervsmæssig kørsel, men de kan også komme i spil ved privat brug, hvis dokumentationen ikke er i orden. Det er derfor vigtigt at kende reglerne og have de nødvendige papirer ved hånden.

Køre- og hviletidsregler: Hvornår gælder de?
Ifølge EU’s gældende kørekortdirektiv er privatejede autocampere, der udelukkende bruges til fritidsformål, ikke omfattet af køre- og hviletidsreglerne. Det betyder, at privatpersoner ikke behøver at installere køreskiver eller have et førerkort.
Dog kan det tyske politi stadig anmode om dokumentation, der beviser, at køretøjet bruges privat. Dette kan være papirer, der viser ejerskab, eller dokumentation for rejsens formål.
Bruges autocamperen derimod erhvervsmæssigt – for eksempel til udlejning, transport af varer eller personer mod betaling – gælder køre- og hviletidsreglerne. I sådanne tilfælde er køreskiver påkrævet, og føreren skal have lovpligtigt førerbevis samt følge reglerne for daglige og ugentlige køretider og hvileperioder.

Undtagelser for erhvervsmæssig kørsel
For autocampere mellem 3,5 og 7,5 tons, der bruges erhvervsmæssigt, kan der gælde en undtagelse fra kravet om køreskiver. Dette er tilfældet, hvis kørslen finder sted inden for en radius af 100 km fra virksomhedens base, og hvis transport ikke er virksomhedens primære aktivitet.

Dokumentation er nøglen
Når tysk politi stopper større autocampere, kan de bede om dokumentation, der beviser, at køretøjet bruges privat. Hvis denne dokumentation ikke er til stede, kan det føre til yderligere undersøgelser eller bøder. Derfor anbefales det, at du som ejer af en autocamper altid har relevante papirer med under kørslen.
Husk, at køretøjer over 3,5 tons, der bruges erhvervsmæssigt, automatisk falder ind under reglerne for køre- og hviletider. For at undgå misforståelser er det vigtigt at kunne fremvise dokumentation, der underbygger din brug af køretøjet.

Konklusion: Vær forberedt ved kørsel i Tyskland
Autocampere over 7,5 tons inklusiv trailer skal have en takograf (fartskriver) og køre efter reglerne for køre- og hviletid i EU, hvis de bruges til erhvervsmæssig transport. Der er dog visse undtagelser, som kan gælde for autocampere.
Hvis autocamperens samlede vægt (inkl. trailer) er under 7,5 tons, gælder takografkravet og reglerne om køre- og hviletid ikke.
Hvis man bruger autocamperen i en gråzone mellem privat og erhvervsmæssig anvendelse, bør man få en præcis vurdering hos Færdselsstyrelsen eller en relevant myndighed i det pågældende land, da fortolkningen af reglerne kan variere, som det tydeligvis er tilfældet for Tysklands vedkommende.
For at undgå bøder og besvær bør du altid sikre, at din dokumentation er i orden, og være opmærksom på reglerne for din autocamper.

Kilde:
EU’s kørekortsdirektiv
m.fl.


Tidligere artikelOptagelseskriterier til registrering på stellplatz-danmark.dk
Næste artikelVælg det korrekte dæk til autocamperen