AI-genereret foto

Det tyske færdselspoliti har intensiveret deres kontrol af store autocampere og autocampere med trailere, hvilket har skabt opmærksomhed blandt danske autocamperejere. Nye EU-regler og øget fokus på dokumentation og overholdelse af køre- og hviletidsregler har gjort det nødvendigt for autocamper-entusiaster at være mere opmærksomme på deres rettigheder og forpligtelser ved kørsel i udlandet.

Øget kontrol af store autocampere
Ifølge serviceleder Martin Eriksen fra DACF Service har organisationen modtaget flere henvendelser fra medlemmer, der har oplevet kontrolstop i Tyskland.
“Vi ser et klart mønster, hvor tysk politi fokuserer på store autocampere, især dem over 3,5 ton. Politiet kontrollerer ikke kun køretøjets vægt og førerens kørekort, men også dokumentationen, der skal bevise, om køretøjet bruges privat eller erhvervsmæssigt,” siger Martin Eriksen.

EU-regler og tysk praksis
En nylig dom fra EU-Domstolen i marts 2023 (sag C-666/21) har fastslået, at køretøjer over 7,5 ton, også autocampere, er underlagt køre- og hviletidsreglerne, selv ved privat brug, hvis de transporterer gods. Dette omfatter også kravet om installation af takograf (fartskriver).
På trods af EU-reglerne opererer tyske myndigheder med en lidt anden praksis, hvor dokumentation for privat brug kan fritage føreren fra reglerne.
“EU’s regler er tydelige, men i praksis ser vi, at tysk politi kræver beviser for, at køretøjet bruges privat. Manglende dokumentation kan føre til bøder eller yderligere undersøgelser,” forklarer DACFs serviceleder.

Dokumentation er afgørende
Ifølge både EU-regler og tysk praksis er dokumentation afgørende for at undgå bøder. Det tyske politi kan kræve ejerskabsdokumenter eller beviser for rejsens formål for at fastslå, om autocamperen bruges privat eller erhvervsmæssigt.
“Vi anbefaler, at alle ejere af autocampere altid har deres papirer i orden. For større autocampere, der bruges til grænsetilfælde som udlejning eller kombineret privat og erhvervsmæssig brug, er det endnu vigtigere at have styr på reglerne,” understreger Eriksen.

Forskel på køretøjer under og over 7,5 ton
Ifølge EU-reglerne er der klare skillelinjer:

  • For autocampere over 7,5 ton gælder køre- og hviletidsregler, selv ved privat brug, hvis der transporteres gods.
  • For køretøjer mellem 3,5 og 7,5 ton gælder reglerne kun ved erhvervsmæssig brug, men der kan være undtagelser, som f.eks. lokal transport inden for 100 km fra virksomhedens base.

Dog kan landenes håndhævelse af reglerne variere, hvilket gør det vigtigt at kende både EU-reglerne og lokale bestemmelser.

DACF’s råd til autocamperejere
DACF opfordrer deres medlemmer til at være forberedte, når de kører i Tyskland og andre EU-lande.“Reglerne er komplekse, og vi ser tydeligt, at der er forskel mellem EU’s retningslinjer og de tyske myndigheders håndhævelse. For at undgå problemer anbefaler vi, at man altid sikrer sig, at al dokumentation er i orden, især ved rejser til lande med skærpede kontroller,” siger Martin Eriksen.

Forberedelse er nøglen
Som ejer af en større autocamper bør man:

  1. Medbringe dokumentation for ejerskab og rejseformål.
  2. Sikre sig, at takograf og førerkort er på plads, hvis køretøjet bruges erhvervsmæssigt.
  3. Søge rådgivning hos relevante myndigheder, hvis der er tvivl om reglerne.

Kontrollen af autocampere ser kun ud til at stige, og det er derfor afgørende at være forberedt, når man bevæger sig ud på de europæiske landeveje.
På spørgsmålet til EUs eksperter på kørekortsdirektivet om der er tilladt nationale forskelle i implementeringen af EU-regler, og i så fald hvordan disse forskelle kan harmoniseres for at sikre ensartethed i hele EU, der svaret et klart Nej. Desuden er dommen fra EU-Domstolen bindende og gældende i alle medlemsstater!


Tidligere artikelFerie For Alle 2025: En rejsemesse fyldt med inspiration, events og gode tilbud
Næste artikelAutoCamperRådets analyse af autocamperaktiviteter i Danmark