Ny EU-regel kan ændre kørekravene for autocampere

536

Efter længere tids diskussioner i EU ser det nu ud til, at reglerne for kørsel med tunge autocampere vil blive ændret. En ny kørekortforordning, der er under forhandling, kan hæve den maksimale totalvægt fra 3.500 kg til 4.250 kg for personer med et almindeligt B-kørekort.

Bred enighed, men diskussion om implementering
Der er bred enighed blandt EU’s beslutningstagere – Ministerrådet, EU-Parlamentet og EU-Kommissionen – om, at vægtgrænsen bør hæves. Dog er der fortsat debat om, hvilke krav der skal gælde for førere af disse køretøjer. Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF) har i Sverige fremlagt et forslag til, hvordan den kommende ændring bør implementeres.
“Vi mener, at en automatisk opgradering efter to års erfaring bør være vejen frem. Det skaber et sikkert system uden unødvendig administration,” udtaler HRF i en pressemeddelelse.

Tre modeller under overvejelse
Der er i øjeblikket tre mulige modeller for ændringen:

  1. Krav om træning
  2. Obligatorisk test
  3. Automatisk opgradering efter to år

HRF argumenterer for, at den automatiske opgradering er den bedste løsning. De påpeger, at førere med B-kørekort allerede i dag må køre køretøjer med en samlet vægt på 4.250 kg, hvis de inkluderer en trailer. “At kræve yderligere test og træning vil blot føre til øgede omkostninger og unødvendig administration,” fremhæver HRF.

Øget sikkerhed uden ekstra byrder
Ifølge HRF vil den foreslåede vægtgrænse faktisk føre til sikrere køretøjer. De nuværende tekniske krav i EU har gjort autocampere sikrere, men også tungere. En vægtforøgelse uden krav om yderligere test eller træning vil således ikke gå på kompromis med trafiksikkerheden, mener forbundet.
“Hvis medlemslandene selv får mulighed for at indføre test eller træning, bør Danmark vælge en model, der giver automatisk opgradering efter to år, eller alternativt kun kræver en praktisk køreprøve, som ved B96-kørekortet,” lyder anbefalingen fra HRF.

Forhandlinger fortsætter
De såkaldte trilogiforhandlinger i EU er stadig i gang, og det endelige resultat kendes endnu ikke. Dog tyder meget på, at en vægtgrænse på 4.250 kg vil blive indført, og spørgsmålet er nu blot, hvordan det kommer til at ske.
Autocamperbranchen og de mange ejere af tunge autocampere følger udviklingen nøje, da en beslutning i EU kan få stor betydning for fremtidens rejsemuligheder i Danmark og resten af Europa.


Tidligere artikelKerteminde vil forbedre forholdene for autocampere
Næste artikelCampingbranchen klar til stor messe i Herning