Efter flere års forhandlinger er Europa-Parlamentet og Ministerrådet nået til en foreløbig politisk aftale om en længe ventet opdatering af EU’s kørekortdirektiv. Aftalen betyder, at indehavere af et almindeligt B-kørekort fremover må køre autocampere med en tilladt totalvægt på op til 4,25 tons.
Bedre vilkår for moderne autocampere
Siden B-kørekortets indførelse i 1999 har ejere af nyere kørekort været begrænset til at køre køretøjer på højst 3,5 tons – en grænse som hurtigt overskrides i moderne autocampere, især på grund af skærpede krav til sikkerhed og miljø. Det har i årevis skabt frustration i branchen, hvor især autocampersektoren har presset på for en mere tidssvarende regulering.
Med det nye forslag bliver grænsen hævet til 4,25 tons – et skridt, som gør det lettere for almindelige familier at rejse i større og mere komfortable autocampere uden at skulle tage et lastbilkørekort.
Krav om specialuddannelse – men med undtagelser
Den nye mulighed gælder dog ikke helt uden forbehold. Førere skal gennemføre en særlig uddannelse eller bestå en prøve for at få ret til at køre de tungere autocampere. Medlemslandene får dog frihed til selv at tilpasse kravene nationalt.
For køretøjer med alternativ drivkraft – som el eller brint – lempes reglerne yderligere. Her kræves ingen ekstra prøve, hvis føreren har haft kørekort i mindst to år.
Afgørende skridt for autocamperbranchen
Den europæiske interesseorganisation European Caravan Federation har spillet en central rolle i at få forslaget på bordet og frem til politisk enighed. Organisationen glæder sig over, at EU nu anerkender behovet for mere fleksible regler i takt med, at autocampere bliver både tungere og mere miljøvenlige.
Næste skridt: National implementering
Den foreløbige aftale skal nu formelt godkendes af både Ministerrådet og Europa-Parlamentet. Når det er sket, skal det nye kørekortdirektiv implementeres i medlemslandenes lovgivning, før ændringerne får virkning for borgerne.
Dermed er vejen banet for mere frihed og fleksibilitet for autocamperentusiaster i hele Europa.