Nulemissionszoner bliver en realitet i danske byer fra juli 2025

257

Fra den 1. juli 2025 får danske kommuner mulighed for at etablere nulemissionszoner i afgrænsede byområder. Dette sker som led i udkastet til den nye bekendtgørelse om nulemissionszoner, der har til formål at fremme en grønnere trafik og reducere luftforureningen i tæt befolkede områder. Bekendtgørelsen, udarbejdet under miljøbeskyttelsesloven, fastlægger rammerne for etablering, udvidelse og administration af disse zoner.

Fokus på renere bymiljøer og bæredygtig transport
Miljøministeriet har sendt et udkast til bekendtgørelse om nulemissionszoner i høring med frist for høringssvar den 21. februar 2025. Bekendtgørelsen, som er baseret på en bred politisk aftale fra februar 2024, markerer et væsentligt skridt i retning af at reducere luftforurening og fremme bæredygtig transport i Danmark.

Baggrund for bekendtgørelsen
Aftalen om nulemissionszoner blev indgået af Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) sammen med Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet. Den giver kommunerne mulighed for at etablere én nulemissionszone i afgrænsede byområder, hvor kun køretøjer uden udledning af CO₂ og luftforurenende stoffer har adgang. Lovgrundlaget blev vedtaget af Folketinget i december 2024, efter offentlig høring tidligere samme år. Bekendtgørelsen fastlægger nu de tekniske og administrative rammer for, hvordan zonerne skal etableres og administreres. Selvom bekendtgørelsen ikke forventes at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, erkender Miljøministeriet, at enkelte personer eller virksomheder kan blive atypisk hårdt ramt. For at afbøde sådanne situationer giver bekendtgørelsen mulighed for dispensation i tilfælde, hvor kravene ellers ville få karakter af ekspropriation.

Høringsprocessen
Høringen er åben for bemærkninger fra offentlige og private aktører samt relevante myndigheder. Høringssvar skal sendes til Miljøministeriet senest 21. februar 2025 via høringsportalen eller direkte til ministeriet.
DFA, Danmarks Frie Autocampere, er som den eneste forening for autocamperturismen høringspart. Med nulemissionszoner ønsker aftalepartierne at fremme sundere bymiljøer og bidrage til den grønne omstilling. Miljøministeriet opfordrer alle interesserede parter til at deltage i høringsprocessen for at sikre en bred og gennemtænkt implementering af de nye regler.

Hvad er en nulemissionszone?
En nulemissionszone er et område, hvor kun køretøjer, der ikke udleder CO₂ eller andre luftforurenende stoffer, har adgang. Det betyder, at fossildrevne køretøjer – med enkelte undtagelser – ikke må færdes i disse områder. Zonerne kan oprettes i byområder med mindst 200 indbyggere, og der stilles krav til både geografisk sammenhæng og hensyn til lokal trafik. Formålet er ikke kun at reducere forurening, men også at skabe mere grønne og bæredygtige bymiljøer. Kommunerne skal dog tage højde for strategiske veje, erhvervslivets behov og offentlig transport, når zonerne afgrænses.

Undtagelser og dispensationer
Bekendtgørelsen rummer en række undtagelser for særlige køretøjer. Handicapkøretøjer, taxier med lift og køretøjer til sygetransport vil fortsat kunne køre i zonerne. Derudover kan beboere i nulemissionszoner få dispensation til at bruge deres fossildrevne privat- eller firmabiler inden for zonens grænser. Kommunalbestyrelserne har også mulighed for at udstede tidsbegrænsede dispensationer til køretøjer, der anvendes til nødvendige opgaver, hvor nulemissionskøretøjer ikke kan benyttes.

Offentlig høring og konsekvensvurdering
Inden en nulemissionszone kan etableres, skal kommunerne gennemføre en offentlig høring på mindst fire uger. Forslaget skal blandt andet indeholde en konsekvensvurdering af zonens indvirkning på beboere, erhvervsliv og trafik. Miljøstyrelsen har ret til at gøre indsigelse, hvis zonen vurderes at være i strid med samfundsmæssige interesser eller ikke opfylder de fastsatte krav.

Et skridt mod grønnere byer
Miljøministeren udtaler, at initiativet er en vigtig brik i Danmarks grønne omstilling.
“Nulemissionszoner er en direkte indsats for at forbedre luftkvaliteten og nedbringe CO₂-udledningen i vores byer. Det er samtidig en mulighed for kommunerne at tage lokal handling for at beskytte både miljø og folkesundhed,” siger miljøminister Magnus Heunicke. Med indførelsen af nulemissionszoner tager Danmark endnu et skridt mod en bæredygtig fremtid, hvor grøn teknologi og miljøhensyn går hånd i hånd. Kommunerne opfordres til at begynde planlægningen nu for at kunne udnytte ordningen, når den træder i kraft til sommer.


Tidligere artikelDebatmøde om autocampere i Skagenhallen
Næste artikelDACF til åbent hus-arrangement i Slagelse