Wayfinding er et effektivt redskab til at lede gæster på rette vej og forbindes i høj grad med fysiske installationer, men består af meget mere end skiltning og vejvisning. Når der tales om stedbunden wayfinding i forbindelse med feriesteder, handler det om strategisk at tænke steder, oplevelser og forbindelser sammen. Det handler ikke nødvendigvis om effektivitet og at komme hurtigst fra A til B, men om at forme gode, udvalgte oplevelser og bevægelser mellem steder.   
Velplanlagt wayfinding i feriestederne kan være med til at løfte oplevelsen af en destination for de besøgende, f.eks. ved at påvirke strømmen af turister i forhold til, hvad de skal se, og hvordan de kommer dertil. Det er med til at afhjælpe udfordringer med øget trængsel og bidrager til at understøtte en bæredygtig balance mellem benyttelse og beskyttelse, så gæster færdes og fordeles på en hensigtsmæssig måde.   
”Fremtidens feriesteder får gavn af wayfinding for at sikre, at gæster ledes de rigtige steder hen i feriebyerne og naturen. Ved at arbejde med wayfinding ønsker vi, at gæster lettere kan bevæge sig rundt og finde vej til spændende oplevelser. Det kan være med til at mindske oplevelsen af trængsel på feriestederne og sikre en spredning, da gæster i højere grad kan færdes og fordeles hensigtsmæssigt ud i området,” fortæller Jacob R. Kirkegaard Larsen, udviklingsdirektør ved Dansk Kyst- og Naturturisme og fortsætter:  
”Strategisk planlægning af stedbunden wayfinding i feriestederne kan være med til at understøtte en bæredygtig og kvalitetsfokuseret udvikling og bidrage til at skabe en relation mellem et sted og mennesker.”

Lokal inddragelse styrker de kuraterede oplevelser
Wayfinding er i destinationsudvikling et bærende element i forhold til stærke fortællinger, stedsidentitet og branding på tværs af lokationer. På feriesteder kan stedbunden wayfinding være essentielt for erhvervsdrivende og erhvervsudvikling, da det er med til at skabe grundlag for lokal omsætning fra turismen.  
I projektet ’Wayfinding Vestkysten’ er der arbejdet aktivt med at binde lokationer sammen på tværs af hele Vestkysten, herunder byer, attraktioner og oplevelser. Det er gjort igennem en fælles visuel identitet, som samtidig fungerer som brand for Vestkysten i form af et fælles Wayfinding-system.
I Hirtshals har man senest som led i dette opstillet skilte, hvor man med hjælp fra lokale har udvalgt en række attraktioner, som repræsenterer det bedste, byen har at byde på. Med otte pegeskilte bliver besøgende guidet rundt i byen til udvalgte og særlige oplevelser, som fremhæver byens og de lokales stolthedspunkter. Med skiltningen ønsker Hirtshals at guide folk ind til og rundt i byen.
”Wayfinding er et stærkt koncept, som klæder og forskønner byen og tager godt imod besøgende. Det har været vigtigt for os at inddrage borgere og erhvervsliv i processen, så der skabes lokalt ejerskab til konceptet og derved værdi for byen. Det har vi bl.a. gjort ved at inddrage de lokale i udvælgelsen af oplevelser og attraktioner og ved at have lokale fortællinger på pegeskiltene, der fortæller om Hirtshals’ historie, folkesjælen og byens selvforståelse. Det er vores erfaring, at et grundigt forarbejde betaler sig; at sætte sig ind i stedet og vurdere, hvad der er brug for netop her,” fortæller Kirsten Munk, Arkitekt MAA ved By- og Landdistriktsudvikling i Hjørring Kommune.  

Fra lokalt til nationalt perspektiv
I projektet Wayfinding – fra lokalt til nationalt perspektiv udforskes værdierne af at arbejde strategisk med stedbunden wayfinding på feriesteder i danske kyst- og naturdestinationer. Projektet udspringer af det tidligere projekt ’Wayfinding Vestkysten’ og skal munde ud i et i et nationalt vidensgrundlag med anbefalinger og redskaber til fremadrettet arbejde med wayfinding i kyst- og naturområderne i Danmark. Projektet søger en måde, hvorpå de lokale erfaringer kan løftes op i et strategisk og nationalt perspektiv, som kan danne grundlag for at arbejde strategisk med wayfinding i flere danske destinationer.
Med projektet afdækkes således metoder til at bruge wayfinding som greb til at samtænke steder, bevægelse og rekreative oplevelser, så det styrker destinationen som helhed, løfter de lokale områder og styrker gæster og lokales relationer til stederne.
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse 


Tidligere artikel“Respekter budskabet – mere end skiltet”
Næste artikelTomme højrebaner irriterer hver anden