I den seneste tid har en artikel fra Ærø Avis vakt opsigt blandt danske autocamper-entusiaster, særligt efter at AutoCamperRådet (ACR) har påpeget adskillige faktuelle fejl og presseetiske problemstillinger i avisen. Sagen handler om de påståede ændringer i reglerne for autocampere på Ærø, som ifølge ACR ikke afspejler den faktiske lovgivning og gældende retningslinjer. Men hvem står egentlig bag disse påstande, og hvordan er det endt som en konflikt mellem Ærø Avis og autocamperturisterne?
Artiklen i Ærø Avis omtaler et 21-siders vejledningsnotat, som avisen hævder, indeholder de nye regler for autocampere på Ærø. Ifølge AutoCamperRådet er dette notat dog et generelt regelsæt fra Miljøministeriet, som gælder for hele Danmark, og dermed ikke særligt rettet mod Ærø eller autocampere. ACR hævder, at avisen bevidst har sakset i vejledningsnotatet, uden at tage hensyn til gældende lovgivning og praksis, hvilket har skabt misforståelser om, hvad der faktisk gælder for autocampere.
En af de centrale påstande i Ærø Avis er, at kun 10% af autocamperne, der besøger Ærø, benytter øens campingpladser. AutoCamperRådet og Dansk Camping Union (DCU) genkender ikke dette tal og stiller spørgsmål ved, hvilken officiel statistik avisen baserer denne information på. Der efterlyses dokumentation for dette og andre påstande i artiklen, hvilket rejser spørgsmålet om, hvorvidt Ærø Avis har overholdt presseetiske retningslinjer om faktatjek og kildehenvisninger.

Samme regler for autocampere som for personbiler
ACR tilbageviser punkt for punkt de påstande, som Ærø Avis bringer om autocamperes adfærd på Ærø, og understreger, at autocampere er underlagt de samme regler som personbiler, når det gælder parkering og rastning. Det betyder, at en autocamper må parkere på offentlige parkeringspladser, ligesom andre personbiler, så længe man overholder de specifikke regler for den pågældende plads.
For eksempel fremhæver Ærø Avis, at det er forbudt at campere på Ærøs havne. Dette er korrekt, men ACR præciserer, at autocampere stadig må parkere og raste på disse pladser, hvilket også indebærer muligheden for at overnatte i camperen, så længe der ikke er tale om decideret camping. Denne adskillelse mellem parkering og camping er vigtig, og den er gældende for hele Danmark.

Priser og regler for autocampere
I Ærø Kommunes budgetforlig for 2025 er der fastsat en pris på 210 kr. for en autocamperparkering. Dette viser, at kommunen anerkender og imødekommer autocamperturister, men det står ikke klart, hvem på Ærø der har besluttet specifikke regler for autocampere. AutoCamperRådet har derfor efterlyst præcis information om, hvem der har udarbejdet de regler, som Ærø Avis refererer til, og om der er tale om kommunale beslutninger, campingpladsejere, eller private initiativer.

Presseetik under luppen
Spørgsmålet om Ærø Avis’ journalistiske praksis bringer presseetikkens grundprincipper frem i lyset. Med presseetiske regler følger et ansvar for at sikre korrekt information og grundig kildeangivelse. Når ACR, der repræsenterer 90% af Danmarks organiserede autocamper-ejere, beder om dokumentation for de påstande, Ærø Avis fremfører, understreges behovet for klarhed og åbenhed i den journalistiske formidling.

Velkomne gæster eller problem?
Selvom debatten raser om reglerne for autocampere, er der ingen tvivl om, at Ærø fortsat byder turister – også dem i autocampere – velkomne. Øens smukke natur og charmerende byer er populære destinationer, og med færgeforbindelserne er det nemt for autocamperturister at besøge øen. Uanset de nuværende diskussioner ser det ud til, at Ærø også i fremtiden vil forblive et attraktivt mål for autocamperturister.
AutoCamperRådet opfordrer til at alle autocamperejere og turister overholder de lokale regler og skiltning, og de håber på en konstruktiv dialog med Ærø Kommune og pressen, så der kan skabes en fælles forståelse for reglerne og sikres en positiv turismeoplevelse for alle parter.


Tidligere artikelTomme højrebaner irriterer hver anden